Rabu, 26 Oktober 2011

Ubat sedih aku...




Ye, memang sejak 2 menjak ni, aku mengalami kesedihan yang melampau…
hidup seolah-olah hilang arah (agak2 ler wei), sangat sedih wooo... 
astagfirullahala'zim…:( :( 
semoga ALLAH ampunkan segala dosa2ku..huhuhu
Tapi, wlau mcmmnapn gue mesti terus perjalanan..
aku mesti cr kegembiraan aku balik…
Mcm mn aku nk cr balik???...
Mcm mn aku nk hilangkan rasa sedih ni???..
Meh aku listkan cara-caranya…
Memang menjadi!! Insyaallah…

1) Muhasabah diri. 

Mohon ampun kepada ALLAH atas dosa-dosa kita selama ni. 

Jangan sesekali kita merintih cakap xde tempat nak mengadu. 
 Nangislh puas-puas. Lepaskan apa yang terbuku kat hati 
(klau x pndi berkata2 tulis jek kt diari ke..kat buku ke..
kt document computer ke…)
Yang penting DIA maha mendengar / mengetahui & memahami….

2) Bersyukur apa yg kita ada. 

Blaja la untuk bersyukur kita masih ada peluang untuk hidup, 

dapat merasa nikmat duniawi ni. Kita masih ada ramai orang yang sayangkan kita sgt2…
Jadi, nape kita harus bersedih dengan dugaan x seberapa tu?
Bukan ke org yg sentiasa didugaNYA..bermakna DIA sygkan kita..
Jadi redhalah dengan setiap ujian ALLAH itu.

3) Baca n Dengar benda2 yg x buat kita sedih. 

Ignore semua lagu2 @ novel2 @ benda2 yg buat kita lg sedih lor…
Baca n tengok benda2 yg boleh kita LOL…
Kadang2 ketawa tu ubat jugak…
Atau Baca la janji-janji ALLAH untuk manusia yang sabar…
Besar rahmatnya.
Teruskan Perjuangan…Hidup mesti diteruskan!!!!
Kalau kita sedih lagi…ambil wuduk..bentang sejadah…kita mengadap DIA…
Mengadulah pada DIA…
Itulah Jalan yang sebaik2nya…

4) Senyum Seindah Suria. 

Bila kita dh nagis puas2…kita tgk muka kita kt cermin lawa ke x…
mesti x lawa kan…Cer senyum :))))
Baru lh cantik…kan…kan…
Klau nk tau senyum ni adalah penawar segala kedukaan (pada gue lah)
Senyum 1 terapi tuk diri n jiwa kita sbnrnye…
jgn sesekali kita tunjuk pd org yg kita sedih...
Bila kita senyum…semua yg berdamping dgn kita pn senang atikan…
Bila kita tengok org di sekeliling kitapn senang ati…
Kitapn sama akan senang ati…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan